ایرانیان برند

تبلیغات - دیجیتال مارکتینگ

ایرانیان برند

تبلیغات - دیجیتال مارکتینگ

سئو چیست ؟

سئو برگرفته از عبارت Search Engine Optimization است که کلمات معادلی چون SEO یا بهینه سازی موتور جستجو دارد که همگی آنها به یک معنی می باشند و می توان آن را بصورت زیر تعریف نمود:

سئو (بهینه‌سازی موتور جستجو) به معنای فریب و یا دستکاری موتور‌های جستجو با روش‌های غیر اخلاقی نیست. آن‌ها برای کمک کردن به بهبود رویت و ارتباط وب سایت‌ها در نتایج جستجوی طبیعی با هدف رسیدن به رتبه‌بندی بالا، ایجاد شده‌اند.

سئو را می‌توان مجموعه‌ای از روش‌ها برای تغییر استراتژیک وب سایت‌ها دانست. این فرآیند به بیان مهمترین عوامل مرتبط صفحه و افزایش اهمیت آن در صفحه نتایج جستجو، می‌پردازد.

کلمه سئو SEO برگرفته از Search Engine Optimization به معنای بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو است و شامل تکنیک‌های است که باعث می شود به افرادی که به دنبال محصول یا خدمات شما از طریق موتورهای جستجو مانند بینگ و یاهو و گوگل هستند معرفی شوید. قرار گرفتن نام سایت شما در رتبه‌های بالا در صفحات نتایج موتور‌های جستجو (SERPs) بسیار ارزشمند است ، در واقع این یک تبلیغ رایگان در بهترین فضای تبلیغاتی جهان است. این فرآیند باعث می شود ترافیک رایگان و طبیعی از سمت موتورهای جستجو مانند گوگل به سمت سایت شما هدایت شود.با توجه به اینکه این ترافیک از طریق جستجوی کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار شما بدست آمده است ، امکان جذب و تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری بسیار بالا است.

مهمترین سوالی که کاربران از خود میپرسند آن است که تعریف دقیق سئو چیست ؟ سئو, مجموعه فعالیت هایی است که در طراحی سایت، تعیین استراتژی محتوایی و تولید محتوا انجام میدهیم تا جایگاه بهتری در نتایج جستجوی گوگل کسب کرده و بازدیدکننده بیشتری برای سایت جذب کنیم.

 
سئو

 

هدف سئو سایت چیست و چرا سئو مهم است ؟

در بازار رقابتی امروز سئو مهم‌تر از همیشه خودنمایی می کند. میلیون‌ها کاربر از موتورهای جستجو برای حل مشکلات و پیدا کردن پاسخ سوالات خود استفاده می کنند. بنابراین به وضوح روشن است اگر صاحب یک وبلاگ ، سایت یا فروشگاه اینترنتی باشید سئو می‌تواند باعث رشد و رسیدن به اهداف کسب و کارتان شود.هدف اصلی و نهایی سئو کمک به وبسایت‌ها برای رسیدن به رتبه بالاتر در موتورهای جستجو است. این کار باعث افزایش ارتباط بین صفحات و کلمات کلیدی در سایت است. هر چقدر افزایش نرخ کلیک بیشتر باشد، مطابق الگوریتم‌های موتورهای جستجو حرکت می‌کند و باعث رسیدن به جایگاه و رتبه بالاتری در میان نتایج جستجو خواهد شد.

اکثر کاربران یکی از پنج پیشنهاد بالاتر را در صفحه نتایج جستجو انتخاب می‌کنند و هرچه در این رتبه‌بندی بالاتر باشید در نتیجه بازدیدکننده و مشتری بیشتری را خواهید داشت.

سئو فقط در مورد موتورهای جستجو نیست و پیاده سازی یک استراتژی خوب در این رابطه باعث بهبود تجربه کاربری و کاربردپذیری وب سایت می شود.

سئو همچنین باعث ترویج سایت در شبکه‌های اجتماعی می شود. در واقع افرادی که سایت شما را از طریق موتورهای جستجو کشف می کنند به احتمال زیاد آن را در فیس بوک، توییتر، گوگل پلاس و دیگر شبکه‌های اجتماعی با دوستان خود به اشتراک می گذارند.

 

تاثیر رفتار کاربران بر سئو چیست؟

الگوریتم های جدید گوگل به ویژه الگوریتم RankBrain تلاش میکنند تا رفتار کاربران هنگام جستجو را آنالیز کرده و متناسب با همان رتبه بندی نتایج را بهینه کنند. هر زمان کاربر عبارتی را در گوگل جستجو میکند و یک یا چند نتیجه موجود در پیشنهادات گوگل را انتخاب خواهد کرد. گوگل به انتخاب کاربران توجه زیادی خواهد کرد. بعنوان مثال اگر یک سایت در رتبه پایینی از نتایج گوگل باشد ولی کاربران زیادی بر روی آن کلیک کنند گوگل جایگاه این سایت را بهبود خواهد داد.

علاوه براین زمان حضور کاربران در یک سایت تا جستجوی دوباره در گوگل اهمیت ویژه ای خواهد داشت. از زمانیکه کاربر وارد سایت شما میشود تا زمانیکه مجدد همان عبارت یا عبارتی مشابه با آن را در گوگل جستجو میکند Dwell Time  نامیده میشود.

 

 انواع سئو

بهینه سازی درونی سایت یا سئو داخلی(On-Page SEO) چیست ؟

همینطور که از عنوان مشخص است فاکتورهای سئو داخلی به عوامل بهینه سازی داخلی سایت اشاره دارد و سایت را برای کاربران و موتورهای جستجو استاندارد می سازد. عناصر مهم این بخش شامل :

 

  • کلمات کلیدی (Keywords)
  • تگ عنوان (Title Tags)
  • تگ H : (Header tags)
  • بهینه سازی محتوا (Content Optimization)
  • لینک های داخلی Internal Linking))
  • ساختار آدرس ها (SEO-Friendly URL)
  • انتخاب نام و توصیف تصاویر (Alt Tags)
  • مطمئن شوید که ساختار کدنویسی معتبر (valid) و معماری سایت استاندارد باش
  • مطمئن شوید که سایت شما برای نمایش در تلفن هوشمند و تبلت و دیگر دستگاه ها بهینه و واکنش‌گرا (Responsive) است.
  • مطمئن شوید صفحات سایت شما با سرعت مناسبی بارگذاری می شود. سرعت سایت یکی از عوامل مهم در رتبه‌‌بندی و حتی موجب کم یا زیاد شدن نرخ خروج از سایت (Bounce rate) است.

 

بهینه سازی برونی سایت یا سئو خارج از سایت(Off-Page SEO)  چیست ؟

 

علاوه بر تغییراتی که شما می‌توانید با رعایت استانداردهای ” On-Page ” جهت قرار‌گیری بالاتر در SERPs برای سایت‌تان لحاظ کنید عوامل دیگری نیز در این رتبه بندی تاثیر گذار هستند که در دسته سئو خارج سایت (Off-Page) قرار می‌گیرند. بر خلاف سئو داخل سایت، بهینه سازی برونی سایت کاملا خارج از سایت اتفاق می‌افتد که مهترین آنها عبارتند از :

 

  • لینک بیلدینگ (Link Building)
  • فعالیت در شبکه‌های اجتماعی (Social Media)
  • فعالیت در شبکه‌های اشتراک گذاری بوکمارک (Social bookmarking)

 

 ادامه مطلب

به دست آوردن رتبه در شبکه های اجتماعی

SMM چیست؟

SMM مخفف کلمه ی social media marketing است و به معنای بازاریابی و مارکتینگ در شبکه های اجتماعی می باشد.

برای بهبود رنکینگ سایت از SEO و برای معرفی کسب و کار در شبکه های اجتماعی از SMM استفاده می کنند.

چرا SMM اهمیت دارد؟

امروزه مردم از موبایل برای گشتن در اینترنت بسیار بیشتر از لپ تاپ ها و کامپیوترها استفاده می کنند. در چنین شرایطی شبکه های اجتماعی بسیار محبوب می شوند زیرا استفاده از آن ها راحت است ، سرعت خوبی دارند ، امکان تعامل و ارتباط با دیگران را به ما می دهد و هزاران ویژگی دیگر که همگی به شما کمک خواهند کرد که از این موقعیت به نفع خودتان استفاده کنید.

می توانید با نگاه کردن به اطرافیانتان متوجه شوید که همگی در  شبکه های اجتماعی عضو هستند و ساعت های زیادی را در دنیای مجازی سپری می کنند. شما نیز می توانید از این اتفاق بهترین نتیجه را بگیرید. این شبکه ها هر کدام به نحوی روی سئو سایت شما تاثیر می گذارند. با استفاده از هر کدام از این شبکه ها علاوه بر بازاریابی برای برندتان می توانید تاثیر مستقیم روی سئو سایت بگذارید. برای کسب و کارهایی که تازه شروع به کار کرده اند شبکه های اجتماعی بسیار نتیجه خوبی می دهد زیرا به راحتی می توان در شبکه های اجتماعی معروف شد و در نتیجه برندسازی کرد.

ارتباط شبکه های اجتماعی و سئو همیشه مورد بحث و مهم بوده است. همه ما این نکته را می‌دانیم که شبکه های اجتماعی بر روی سئو تاثیر دارد اما ممکن است ندانیم که این تاثیر چگونه اتفاق می افتد.


شبکه های اجتماعی و تاثیر ان در کسب و کار

چگونه رتبه خوبی در سئو داشته باشیم ؟

به دست آوردن رتبه خوب سئو اتفاقی نیست! برای به دست آوردن رتبه خوب سئو باید بسیاری از موارد را رعایت کرد. داشتن یک چک لیست برای بررسی سایت قدم اول این راه می باشد. چک لیست های زیادی در بین سایت ها وجود دارد که هر کدام بخشی از موارد را ذکر کرده اند. اما ما در مقاله هایی که تهیه میکنیم برایتان سعی داریم تمامی موارد را بازگو کنیم . در این مقاله ۱۰ مورد را به شما عزیان معرفی کرده ایم .

بهینه سازی شبکه های اجتماعی – SMO

 

(SMO (Social Media Optimization یا بهینه سازی شبکه های اجتماعی که از مهمترین آن ها می توان به +Facebook ,Twitter , Google اشاره کرد ، یکی از مهمترین عوامل در رتبه بندی نتایج جستجو در اینترنت است. این استراتژی اغلب توسط بسیاری از شرکت ها نادیده گرفته می شود اگرچه می تواند به افزایش موقعیت آن ها در رتبه بندی جستجو کمک کند.

 

در شبکه های اجتماعی ، بهینه سازی برای دو موتور جستجوی مهم انجام می شود :

 

۱- جستجو در هر شبکه اجتماعی

۲- جستجوی گوگل

 

هنگامی که برای هر دو محیط بهینه سازی می کنید ، برخی از مزایای آن مستقیم و برخی غیر مستقیم هستند. مزیت مستقیم آن این است که کاربران به راحتی پروفایل شما را پیدا می کنند و با شما ارتباط برقرار کرده و منجر به بازدید از سایتتان خواهد شد. مزیت غیر مستقیم آن لینک خارجی است که از پروفایل شبکه اجتماعی شما به سایتتان داده می شود.

 

قراردادن لینک های شبکه های اجتماعی در سایت

 

ابزارهای به اشتراک گذاری شبکه های اجتماعی باید در معماری سایت گنجانده شود. این اشتراک گذاری شامل لینک های مستقیم از سایت به پروفایل های کانال های اجتماعی و از پروفایل شبکه های اجتماعی به سایت باشد. همچنین می توانید دکمه های به اشتراک گذاری رسانه های اجتماعی را در پست های سایت اضافه کنید.

لینک های که از رسانه های اجتماعی دریافت می شوند، لینک هایی با کیفیت می باشند چرا که سایت های اجتماعی از اعتبار ویژه ای برخوردارند. حتی اگر پروفایل اجتماعی تان با نام تجاری با برند جدیدی باشد ، احتمال بدست آوردن رتبه خوب در نتایج جستجو بدلیل اعتبار وب سایت های شبکه های اجتماعی افزایش می یابد.

 

 
شبکه های اجتماعی


ادامه مطلب 

تکنولوژی

فناوری یا تکنولوژی به انگلیسی  ( Technology) دانش – مهارتی است برای ساختن افزار (نرم یا سخت). این دانش-مهارت ممکن است پیچیده یا ساده، شخصی یا شایع، جدید یا قدیمی و… باشد. فن آوری یا تکنولوژی بخشی از فرهنگ است. اطلاق فن آوری به پدیدهٔ بیرونی مجازی است. (مثل اینکه به یک دستگاه رایانه، تکنولوژی اطلاق کنیم) در واقع شگردها و به کاربردن ابزارها، دستگاه‌ها، ماده‌ها و فرایندهای گره گشای دشواری‌های انسان است. فناوری فعالیتی انسانی است و از همین رو، از دانش و از مهندسی دیرینه تر می‌باشد.به نوع ساده‌تر فناوری تبدیل علم به عمل است.

 

ریشه ‌شناسی تکنولوژی

تکنولوژی ریشه یونانی دارد و از دو واژه Techne و Logic تشکیل شده‌است. Techne به معنای هنر، مهارت و آن چیزی است که آفریدهٔ دست انسان است و در مقابل Arche به معنای آفریدهٔ خدا است. Logie یا Logic در یونان قدیم به معنی دانش و خِرد به کار رفته‌است. به این ترتیب می‌توان گفت که تکنولوژی به معنای آمیزهٔ هنر و مهارت با دانش است. می‌توان گفت که انسان خردمند در تعامل با طبیعت به قوانین عام آن دست می‌یابد و با بازآفرینی این قوانین توسط علم و دانش در محیط و شرایط دلخواه کاربردهای مورد نظر خود را ایجاد می‌نماید.

 

تعریف تکنولوژی

فناوری استفادهٔ عملی از دانش و مهارت برای ساختن ابزار ماشین ساختمان وسیلهٔ نقلیه و سایر وسایل مورد نیاز دیگر است در طول تاریخ تعاریف متعددی توسط صاحب نظران در مورد مفهوم تکنولوژی ارائه شده‌است. برخی همچون نژی آن را در معنای ابزاری برای حفظ بقای انسان‌های نخستین تعبیر کرده‌اند و برخی دیگر همچون کلاکستون آن را ابزاری در دست بشر برای تسلط بر محیط دانسته‌اند. فن آوری، دانش-مهارت تولید افزار (سخت و نرم) است. فناوری (تکنولوژی) شیوه و شگرد ساخت و کاربرد ابزار، دستگاه‌ها، ماده‌ها و فرایندهایی است که گره گشای دشواری‌های انسان است. فناوری یک فعالیت انسانی است و از همین رو، هم از دانش و هم از مهندسی دیرینه تر است.

مجموعهٔ «دانش» قابل دسترس برای ساختن ملزومات و مصنوعات از هر نوع، برای پرداختن به حرفه‌ها و مهارت‌های دستی (به استثنای آنجا م کارهای مذهبی، جادویی، نظامی یا آشپزی) و برای استخراج یا جمع‌آوری انواع مواد (به استثنای موادی که برای خوراک یا برای مراسم مذهبی یا جادویی مورد استفاده قرار می‌گیرند) دلالت دارد.

ریشه شناسی تکنولوژی

تکنولوژی چه جایگاهی دارد ؟

 

تکنولو‍ژی جزء لاینفک زندگی بشر امروزی است. تکنولو‍ژی که امروز در قالب های گوناگون مانند تلفن همراه، اینترنت، تبلت و غیره وابستگی ایجاد و زندگی را متحول کرده است. لذا شناخت مفهوم تکنولوژی به تنهایی نگاه ما نسبت به آن را بینا و عمل مان را پاک می کند. تکنولوژی یا فناوری شیوه و شگرد ساخت و کاربرد ابزار، دستگاه‌ها، ماده‌ها و فرایندهایی است که معضل های انسان را برطرف می کند به عبارتی، تکنولوژی فعالیتی انسانی است و از همین رو کهن تر از دانش و مهندسی است.

استفاده از اصطلاح تکنولوژی به میزان قابل توجهی بیش از ۲۰۰ سال گذشته تغییر کرده زیرا قبل از قرن بیستم این اصطلاح در زبان انگلیسی نیز غیر معمول بود و معمولا به توصیف و یا مطالعه هنرهای سودمند اشاره داشت. این اصطلاح اغلب به آموزش های فنی، در موسسه تکنولوژی ماساچوست متصل است. اما تکنولوژی با مفهوم امروزی با انقلاب صنعتی دوم افزایش یافت. از منظر فن سالاران، تکنولوژی ابزار یا فرآیندی است که برای ساختن محصولات بهتر به کار گرفته می شود. اما از نظر اهل علم، تکنولوژی محصول نهایی تحقیقات یا همان دانش فنی و اطلاعاتی است که می تواند به محصولی تجاری تبدیل شود.

 تکنولوژی

ادامه مطلب

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

بازاریابی دیجیتالی یا دیجیتال مارکتینگ اصطلاحی است که برای تمام تلاش‌هایی که جهت بازاریابی آنلاین انجام می‌گیرد، به‌کار‌برده می‌شود. کسب‌و‌کارها از مجاری دیجیتال نظیر جست‌و‌جوی گوگل، شبکه‌های اجتماعی، ایمیل و وبسایت‌شان برای برقراری ارتباط با مشتریان کنونی و آتی خود استفاده ‌می‌کنند.

با توجه به توسعه فناوری اطلاعات طی سالهای اخیر، افزایش متوسط زمان آنلاین بودن کاربران، استفاده گسترده از موبایل و افزایش ضریب نفوذ اینترنت در جهان، امروزه به عنوان یک دانش و تخصص مستقل مورد توجه قرار می‌گیرد و همچنین نوع خرید وفروش نیز عوض شده است و بازاریابی آفلاین مثل گذشته چندان تأثیرگذار نیست.

عبارت بازاریابی همیشه این‌گونه معنا می‌شده: توانایی برقراری ارتباط با مخاطب در زمان و مکان مناسب. در تعریف امروزی بازاریابی این شما هستید که باید با مخاطبان خود درست همان‌جایی که حضور دارند، ملاقات کنید؛ یعنی در ‌اینترنت. دیجیتال مارکتینگ یا همان بازاریابی دیجیتالی عبارت است از هر نوع بازاریابی‌‌ای که ماهیت آنلاین دارد.

 

تعریف کلی :

 

بازاریابی دیجیتال شامل مجموعه همه ابزارها و فعالیت‌هایی است که برای بازاریابی محصولات و خدمات در بستر دیجیتال ( وب، اینترنت، موبایل یا سایر ابزارهای دیجیتال) مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر ابزارهای این نوع بازاریابی را بشناسیم به مفهوم کلی دیجیتال مارکتینگ بیشتر پی خواهیم برد . حالا بعضی از این ابزارها را مرور میکنیم :

  • ایمیل مارکتینگ
  • تبلیغات بر اساس کلیک ( PPC )
  • تبلیغات پیامکی ( SMS Advertising )
  • تبلیغات بنری ( Banner Advertising )
  • بازاریابی محتوا (Content Marketing)
  • بازاریابی موبایل ( Mobile Marketing )
  • بهینه سازی برای موتورهای جستجو ( سئو )
  • بازاریابی درونگرا ( Inbound Marketing )
  • اینفلوئنسر مارکتینگ ( Influencer Marketing )
  • بازاریابی ویروسی دیجیتال ( Digital Viral Markreting )
  • بازاریابی شبکه های اجتماعی ( Social Media Marketing )
  • بازاریابی از طریق همکاری در فروش ( Affiliate Marketing )
  • بازاریابی توسط موتورهای جستجو ( (SEM) شامل ترافیک ارگانیک و خریداری شده)

گاهی در فهرست ابزارهای دیجیتال مارکتینگ، به تبلیغات هدفمند و سفارشی شده ( Targeted Advertising ) و نیز تبلیغ مستقیم (  Native Advertising) هم اشاره می‌شود.

 تاثیر دیجیتال مارکتینگ بر کسب و کار

دیجیتال مارکتینگ چگونه عمل میکند ؟

 

دیجیتال مارکتینگ چتریست که تمام تلاش های بازاریابی آنلاین شما را پوشش می دهد. کسب و کارها کانال های دیجیتالی چون موتور جستجوی گوگل، شبکه های اجتماعی، ایمیل و وب سایت ها را به عنوان اهرمی برای دستیابی به مشتریان فعلی و آتی خود قرار می دهند.

از وب سایت تان گرفته تا دارایی­ های برندینگ آنلاین تان مانند تبلیغات دیجیتالی، بازاریابی ایمیلی، بروشورهای آنلاین و … طیف عظیمی از دارایی ها و تاکتیک ها وجود دارد که زیر چتر بازاریابی دیجیتالی قرار می ­گیرد. بازاریابان دیجیتالی خبره به خوبی می ­دانند که هر دارایی یا تاکتیک چگونه اهداف گسترده آنان را پشتیبانی می کند.

 

دارایی ها در دیجیتال مارکتینگ :

 

وب سایت

ابزارهای تعامل

پست های وبلاگ

بروشورهای آنلاین و lookbookها

اینفوگرافیک ها ( Infographics )

دارایی های برندینگ (لوگوها، فونت ها و …)

کسب پوشش آنلاین (روابط عمومی (PR)، شبکه اجتماعی و بررسی­ ها)

کتاب های الکترونیک ( (Ebooks ) و مقاله سفید یا وایت پیپرها (whitepapers)

کانال های شبکه­ های اجتماعی (Facebook، LinkedIn ،Twitter،Instagram و…)

 دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

چه تفاوتی میان دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی ربایشی وجود دارد؟

 

در ظاهر این دو مفهوم شبیه هم هستند : هر دو در محیط آنلاین رخ می دهند و بر روی ایجاد محتوای دیجیتالی برای استفاده مردم تمرکز دارند. پس تفاوت در چیست؟

واژه دیجیتال مارکتینگ هیچ تفاوتی میان تاکتیک­ های بازاریابی کششی (pull) و فشاری (push) یا همان چیزی که امروزه با عنوان روش های درونگرا (inbound) و برونگرا (outbound) شناخته می شوند قایل نمی شود. هر دو این روش ها در زیر چتر بازاریابی دیجیتالی قرار می گیرند.

تاکتیک های بازاریابی برونگرا به دنبال آن است که پیام را مستقیما در پیش روی بیشترین تعداد افرادی که در فضای مجازی امکان دارد (صرف نظر از اینکه فرد مقابل چقدر مرتبط یا خواهان آن است) قرار دهد. به عنوان مثال تبلیغات بنری پرزرق و برقی که شما در بالای بسیاری از وب سایت ها می بینید، سعی دارند محصولی را تحمیل کنند یا برای افرادی تبلیغ کنند که لزوماً برای دریافت آن آماده نیستند، در این زمره قرار می گیرند.

از سوی دیگر بازاریابانی که تاکتیک های بازاریابی درونگرا یا ربایشی را به کار می گیرند از محتوای آنلاین برای جذب مشتریان هدف خود به وب سایت خود بهره می گیرند. یکی از ساده ترین و همچنین قدرتمندترین ابزار بازاریابی ربایشی وبلاگ است. وبلاگ به سایت شما این امکان را می دهد که بر روی لغات موردپسند مشتریان خود سرمایه ­گذاری کنید.

نهایتا بازاریابی ربایشی یا درونگرا روشی است که از دارایی های دیجیتال مارکتینگ برای جذب و تبدیل مخاطب آنلاین به مشتری بالقوه و سپس مشتری و بعد از آن طرفدار استفاده میکند ( attract, convert, delight , close). از طرفی بازاریابی دیجیتال یک واژه کلی است که شامل کلیه تاکتیک های بازاریابی اینترنتی (صرف نظر از درونگرا یا برونگرا بودن آن ها) می شود.

 

ادامه مطلب

فواید دوش آب سرد برای سلامت و زیبایی پوست

اگر شما به استفاده ی از آب گرم و داغ مبادرت می ورزید، به پوستتان آسیب وارد خواهید کرد. شما باید از آب سرد استفاده کنید! تمام خانم‌هایی که شما به پوستشان حسودی می‌کنید، به احتمال زیاد در کنار تمام مراقبت های زیبایی شان، از آب سرد استفاده می‌کنند, گفته میشود که دوش آب سرد برای افزایش متابولیسم و زیبایی موثر است، ولی آیا این اثرات واقعیت دارد؟ ما برای پرسیدن همین سوال به سراغ پزشکان رفتیم.

یک دوش انفجاری آب سرد ممکن است برای بدن مفید باشد، ولی به لرزیدن زیر آن می ارزد؟ در حال حاضر روش های زیادی برای زیبایی وجود دارد، بر اساس آمار پلتفرم اجتماعی پینترست (Pinterest) جستجو برای دوش آب سرد ۷۵ درصد است. طرفداران این روش ادعا میکنند که، باعث افزایش متابولیسم، بهبود روحیه و حتی سلامت بیشتر پوست و مو میشود. دوش گرفتن فقط برای تمیز شدن نیست ( برای آرامش هم هست )، پس احتمالا دوش آب سرد پیشنهاد بهتری است، درست است

در این زمینه سال هاست بحث‌ها و توصیه‌های فراوانی انجام شده است. اما اهمیت این مسئله به عنوان عادت ساده‌ای که می‌تواند تاثیر قابل توجهی روی کیفیت زندگی و سلامت ما داشته باشد به حدی بالا رفت که سال گذشته، موسسه ملی سلامت آمریکا در یک گزارش دقیق و کامل، به بررسی شیوه‌های مختلف هیدروتراپی و از جمله دوش گرفتن و همچنین دوش گرفتن با آب سرد پرداخت.

تحقیقات زیادی در مورد فواید و خواص دوش آب سرد انجام شده و تقریباً همه آنها تاکید دارند که این شیوه اگر به شکل متعادل و منظم مورد استفاده قرار بگیرد می‌تواند اثرات مثبت زیادی داشته باشد.

 

دیگر مزایای دوش آب سرد ؟

تقریباً همه منابع در مورد اثرات بسیار مثبت دوش آب سرد بر روی سیستم تنفس و گردش خون صحبت کرده‌اند. اگر چه گروه متمم نتوانست تحقیق مشخصی را در این زمینه پیدا کند. البته شاید دلیل این مسئله شفاف بودن کامل مکانیزم این تاثیر است: برخورد‌ آب سرد با پوست که تحت عنوان شوک سرد شناخته می‌شود بلافاصله به سریع‌تر شدن تنفس و ضربان قلب منجر می‌شود. در این شرایط بدن اکسیژن بیشتری جذب می‌کند و همچنین رگ‌ها تا حدی دچار انقباض می‌شوند. بدن تلاش می‌کند با ارسال خون با اندام‌های حیاتی، آنها را گرم نگه دارد و برآیند تمام این فرایند فعال‌تر شدن سیستم تنفس و گردش خون است.

در تحقیقاتی که سال ۲۰۰۷ در فرضیه ی پزشکی منتشر شد، متوجه شدند دوش آب سرد ۲ – ۳ دقیقه ای ممکن است به از بین رفتن علایم افسردگی کمک کند، البته محققان اشاره کردند که مطالعات گسترده تری در این زمینه نیاز است.

تعدادی از تحقیقات جدید نشان میدهد که، هوای سرد ممکن است باعث تحریک چربی قهوه ای شود، یک نوع چربی که کالری بیشتری میسوزاند. در یک مطالعه کوچک در سال  ۲۰۱۴ ، مردانی که در معرض هوای سرد محیط قرار گرفته بودند، افزایش حجم چربی قهوه ای و فعالیت متابولیک بالاتری برای سوزاندن چربی داشتند. ولی باز هم باید بگوییم که تحقیقات کافی برای این که نشان دهد دوش آب سرد منجر به کاهش وزن میشود، انجام نشده است.

دوش آب سرد و تاثیر ان

تاثیر آب سرد بر پوست ؟

 

کارشناسان زیبایی می‌گویند اگر می‌خواهید به شکل طبیعی صورتی شفاف و براق داشته باشید، ‌هر روز صورتتان را با آب سرد بشویید.هر روز صبح باید تمام سطح پوست را با آب ، بدون استفاده از صابون شست. آب بهترین وسیله شست و شو و تمیز کردن پوست می باشدآب مورد استفاده برای شست و سوی پوست نباید سخت باشد،آب سخت در ترکیب خود مقدار زیادی نمک داردکه با چربی پوست مخلوط شده ماده ای چسبنده بوجود می آورد که در آب حل نمی شود.این ماده بر روی پوست کشیده می شود و غده های پوست را می بندد و مانع تنفس پوست می شود.دستگاه عصبی به سبب شوک ناشی از استفاده از آب سرد به رگهای خونی تغذیه کننده صورت، دستور منبسط شدن می‌دهد و به این شکل هر روز خون بیشتری وارد ناحیه صورت می‌شود. و این امر موجب شفافیت و براقی پوست صورت می شود.

دوش گرفتن با آب سرد و یا ولرم مقاومت بدن را در برابر ابتلا به بیماری های مختلف مانند سرطان، سرماخوردگی، هموروئید یا واریس بالا می برد. به خاطر اینکه باعث افزایش ترشح لنفوسیت T  یک نوع گلبول سفید می شود که در برابر باکتری ها بسیار موثر عمل می کند.

زمانی که در برابر سرما قرار می گیرید، «انقباض عروق» در بدن ایجاد می شود؛ یعنی اینکه سرخرگ ها و سیاهرگ هایی که خون را به جریان در می آورند، تنگ شده و مجبور می شوند با فشار بیشتری خون را به جریان در بیاورند.علاوه بر این خون، سریع تر به ارگان های حیاتی بدن ارسال می شود تا آنها را گرم کند. در نتیجه جریان خون افزایش می یابد.

اگر زیاد عرق می کنید و یا دست و پایتان همیشه سرد است، دوش آب ولرم مایل به سرد دوباره به کمک شما می اید ,این کار باعث تنظیم دمای بدن شما می شود.

آب سرد باعث انقباض رگ های خونی می شود. این کار نیز پف کردگی و گودی زیر چشم ها را کاهش می دهد.خانم ها توجه داشته باشند که گرفتن آب سرد روی سینه ها باعث پیشگیری از افتادگی آنها می شود.علاوه بر این، آب سرد همچنین باعث بستن کورتیکول موها و درخشندگی آنها می شود. در نتیجه موها قوی تر شده و از ریزش آن ها نیز جلوگیری می شود.

آب سرد باعث تحریک غدد بدن می شود و بویژه برای افزایش باروری مردها موثر است. به خاطر اینکه سرما باعث افزایش میزان اسپرماتوزوئیدها می شود.

آب سرد باعث افزایش ترشح آندورفین می شود که یک مسکن طبیعی است و باعث ایجاد احساس آرامش می شود.

برای موی سر هم اتفاقی مشابه پوست صورت می‌افتد. آب سرد کاتیکل‌های موها را می‌بندد که باعث سالم ‌تر ماندن پوست سر می‌شود. همچنین از جمع‌ شدن آلودگی‌ روی پوست سر جلوگیری می‌کند. آب گرم به این شناخته شده که چربی طبیعی پوست را می‌شوید، سپس پوست با تولید چربی بیشتر آن را جبران می‌کند، البته این اتفاق همیشه ُرخ نخواهد داد. با این وصف یا پوست شما خشک می‌شود و یا چرب، بنابراین دوش آب سرد گزینه‌ بهتری به نظر می‌رسد.

 

عوارض دوش آب داغ  ؟

نتیجه واقعی از این صحبت ها در اجتناب از دوش آب داغ برای دوست داران آب داغ است.  آب داغ ممکن است احساس خوبی را به شما بدهد، ولی اثرات زیادی روی پوست و موی شما میگذارد. دکتر لنس براون ,یکی از متخصصین پوست نیویورک، توضیح می دهد: آب داغ بعضی از چربی های طبیعی و  محافظت کننده از پوست شما را پاک می کند. که باعث احساس خشکی پوست و احساس خارش و تشدید بیماری های پوستی از قبیل اگزما میشود. این مسئله به خصوص در طول زمستان که هوای سرد بیرون و هوای خشک و گرم داخل، به طور طبیعی باعث خشکی بیشتر پوست می شود، مشکل ساز است.

اب سرد و سلامتی

ادامه مطلب